Project: Los niños especiales: Kinderen / Jongeren die we in 2018 ondersteunen

De kinderen en jongeren die we in 2018 ondersteunen zijn:

Schoolgaande kinderen en jongeren:

Lesly

Lesly – Syndroom van Down.

Lesly gaat naar het speciaal onderwijs. Ze is erg leergierig en intelligent. Haar moeder probeert haar te ondersteunen waar mogelijk, maar heeft geen financiële middelen om het speciaal onderwijs te bekostigen.

Fiorella  – Syndroom van Down.

Fiorella gaat naar het speciaal onderwijs en krijgt daar les in huishoudelijk werk. Ze leert hoe ze moet schoonmaken, wassen en koken.  Daarnaast krijgt ze les in het bakken van koekjes, zodat ze later wat geld kan verdienen.

Fiorella
Tony

Tony  – Doof geboren.

Tony is doof geboren aan beide oren.  Zijn moeder heeft altijd geprobeerd om voor Tony zo goed mogelijke begeleiding te vinden.

In 2015 heeft Tony aan allebei zijn oren een gehoorimplantatie gehad. Sindsdien kan hij horen en leert hij langzaam aan praten. Tony gaat voorlopig nog naar het speciaal onderwijs en krijgt daar ook logopedie.

Dayana  – Verstandelijke beperking.

Dayana is een lieve meid, die sinds zij naar het speciaal onderwijs gaat, heel veel vorderingen heeft gemaakt. Ze is erg behulpzaam in huis en consequent in het maken van haar huiswerk.
Dayana is wat traag in haar denken, maar is intelligent genoeg om straks een opleiding te gaan volgen.

Dayana
Luciano

Luciano – verstandelijke beperking en ADHD.

Luciano is het broertje van Dayana. Doordat Luciano, naast zijn verstandelijke beperking ook ADHD heeft, is het volgen van de lessen voor hem best wel moeilijk. Toch maakt hij vorderingen en zien de leerkrachten dat hij, mede door de medicatie en de duidelijke structuur, steeds rustiger wordt en de lesstof beter kan opnemen.

Ramon – zeer verstandelijk beperkt en ADHD.

Ramon is het jongere broertje van Dayana en Luciano.  Door zijn beperkingen is het voor hem erg moeilijk om onderwijs te volgen. Naast gedragstherapie krijgt Ramon ook medicatie. Hij wordt hierdoor wat rustiger.  Ramon heeft veel baat bij duidelijke grenzen en structuur.

Ramon

Begeleiding, therapie en/ of middelen om in de toekomst zelfvoorzienend te zijn.

Celeste en Lucia

Celeste – Syndroom van Down.

Celeste volgde, ondanks haar beperking, een opleiding tot technisch verpleegkundige. Ze was bijna klaar met deze opleiding toen zij in verwachting raakte. 2 jaar geleden werd haar dochtertje Lucia geboren. Lucia heeft het syndroom van Down en heeft een hartafwijking.

Celeste krijgt een bijdrage voor de zorg van Lucia. Daarnaast blijven we haar de mogelijkheid bieden om haar opleiding af te maken.

Alejandro – Verstandelijk beperkt.

Alejandro heeft een verstandelijke beperking en is pas zeer laat gaan praten. Daardoor heeft hij zijn school nooit afgemaakt en heeft hij een laag zelfbeeld.
Sinds 2 jaar is hij begonnen om zijn lagere school te halen en werkt hij om dit te betalen. De Stichting ondersteunt hem hierbij.

Alejandro