Kinderen en jongeren met een beperking die wij ondersteunen

Schoolgaande kinderen en jongeren:

Lesly (2002) – Syndroom van Down.

Lesly volgt speciaal onderwijs en laat hier goede resultaten zien. Ze spreekt nog niet voldoende en daarom helpt de Stichting haar dit jaar door het bekostigen van extra logopedie.  Op school leert ze allebei basisvaardigheden, zodat ze in en om het huis haar moeder kan ondersteunen.

Fiorella (1995) – Syndroom van Down.

Fiorella heeft de leeftijd van een jonge dame, maar is nog een klein meisje qua ontwikkeling en gedrag.  Ondanks dat ze op het speciaal onderwijs zit en therapie krijgt, ontwikkelt ze zich weinig.  Ze krijgt les in koken en koekjes en gebakjes bakken.
Vanwege haar leeftijd zal Stichting Mariposa-Peru haar volgend jaar niet meer ondersteunen. We vertrouwen erop dat ze ondersteunt zal worden, vanuit andere middelen van de kloosterorde.

Actuele foto volgt

Dayana (2002) – Verstandelijke beperking.

Dayana gaat dit schooljaar voor het eerst naar een gewone middelbaar onderwijs.  Omdat ze op het speciaal onderwijs in niveaus werken, moest ze een test doen om te kijken in welke klas ze kon beginnen. Dayana is in maart gestart in de tweede klas van de middelbare school.  Ze doet goed haar best en helpt ook thuis mee met o.a. koken.

Luciano (2004) – Verstandelijke beperking.

Op aanraden van de psycholoog is Luciano dit jaar  ook gestart op het gewone middelbare onderwijs. Hij is begonnen in de eerste klas.  Doordat Luciano goed is ingesteld op zijn medicijnen is hij een stuk rustiger en lukt het hem om zich beter te concentreren.

Dit jaar zal gebruikt worden om te kijken of hij hij goed op zijn plek zit en voldoende kan presteren.

Ramon (2005) – Verstandelijke beperking.

Ramon kon op het speciaal onderwijs niet meer voldoende leren en ondanks dat hij zwak begaafd lijkt, zit hij nu samen met zijn broer Luciano in de eerste klas van het middelbaar onderwijs.  Ook Ramon heeft medicatie waardoor hij zich beter kan concentreren.

Eduardo (2012) – Licht autistisch en een taalachterstand.  Eduardo is 10 jaar en gaat naar het normaal onderwijs.  Doordat hij licht autistisch is heeft hij een assistent die hem ondersteunt en begeleidt.  Ook krijgt hij logopedie.  Eduardo is een vrolijke jongen, die mede dankzij onze hulp, nog heel erg kan groeien in zijn ontwikkeling.